- SKURNA CHOKLADKAKOR

Lyckades aldrig övertala mamma -.- Hon var för trött påstod hon. Istället satt jag och bläddrade i tidningen Hembakat som jag köpte igår, och jag var bara "tvungen" att baka nånting! Vi hade inga ingredienser för att baka de 'svårare' bakverken så det blev enkla men goda kakor istället (: Min mormor har alltid såna här hemma hos sig.

Skurna chokladkakor ca 40-50 st

200 g margarin eller smör
2½ dl socker
5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 ägg

Pensling och garnering:
1 ägg
pärlsocker

Gör så här
1.
Sätt ugnen på 200 grader (varmluft 175 grader). Blanda alla ingredienserna till en smidig deg.

2. Dela degen i 6 delar. Forma dem till rullar. Lägg dem på en smord plåt (eller bakplåtspapper). Platta till rullarna. Pensla dem med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.

3. Grädda dem mitt i ugnen ca 15 min. Skär dem medan de är varma i 2 cm breda, sneda bitar.



Färdiggräddade


Upplagda på det urusla fatet från Ikea (en gång i tiden fanns det en till våning men den gick sönder)

Kommentarer
Postat av: imponerad R

"bläddrade i tidningen Hembakat som jag köpte igår"



Jag visste inte att du var SÅ into bakning :)

...fast det ser visserligen väääldigt gott ut :D

(dina aupair-kids kommer älska dig :P)



notera den fantastiska variationen av smileys (:

2009-11-22 @ 19:18:34
Postat av: Anna

Det var den första baktidningen jag någonsin har köpt haha :P Men det var typ julspecial med massa olika sorters julgodis och dylikt, och så ville jag ha mallen för pepparkakshuset i tidningen hoho.



Fan! Jag skulle ju passat på att fota mig samtidigt som jag bakade :P Nåja, det kommer fler tillfällen (yyy)

2009-11-22 @ 20:29:21
URL: http://akatalektisk.blogg.se/
Postat av: R

ah, I see



smart!

Perfekt att fota medan du julbakar med levande ljus och annat opraktiskt skit i köket :)

2009-11-22 @ 21:53:43
Postat av: R

ehm... ska vi köpa julklappar till varandra?

(jag röstar nej men om du vill så kan jag muster up the strength att hitta ngt åt dig :P)



vilken fin människa jag är ändå

2009-11-23 @ 12:47:13
Postat av: A

Alltså nej, det behövs inte :P

2009-11-23 @ 19:52:28
URL: http://akatalektisk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0