- MINTCHOKLAD

Hur kan muffins vara så löjligt gott? MMMMMMMMUMS!
Här kommer ett recept som jag har bakat en gång tidigare, men även nu ikväll då jag bakade till min lillasyster.


Mintchokladmuffins

Räcker till 12 normalstora muffins

Till muffinsen
- 125 g rumstempererat smör
- 125 g strösocker
- 2 ägg
- 125 g extra fint mjöl *
- Några droppar pepparmintsolja (finns att köpa på apoteket)
- Några droppar grön karamellfärg
- 100 g grovhackad choklad (jag använde Marabou's mintkrokant, lite mer Mmm... i livet ;D)

Till toppingen
- 1 sats vaniljsmörkräm **
- Några droppar grön karamellfärg
- Några droppar pepparmintsolja
- 3-4 msk chokladströssel

- En plåt för 12 muffins med pappersformar


1.
Värm ugnen till 190 ' C

2. För att göra muffinsen, rör smör och socker pösigt. Tillsätt ägg och mjöl, pepparmintsoljan och den gröna karamellfärgen och rör till en slät smet. Rör sedan ned den hackade chokladen. Fördela smeten i formarna och baka i mitten av ugnen i 12 till 15 minuter tills muffinsen har rest sig och är fasta i mitten. Ta ut muffinsen ur ugnen, lägg över dem på ett galler och låt svalna.

3. Tillsätt lite grön hushållsfärg till vaniljsmörkrämen och smaksätt med pepparmintsoljan. Bred ut smörkrämen på muffinsen och strö över chokladströsslet.

* 125 g extra fint mjöl --> 2 dl mjöl & 1,25-1,5 tsk bakpulver

** Vaniljsmör (gör bara halva satsen, det räcker och blir över!)
- 175 g rumstempererat smör
- 350 g florsocker
- 3 msk kokhett vatten
- Vaniljsocker

1. Rör smöret mjukt i en skål. Tillsätt florsocker, varmt vatten och vaniljsocker och vispa tills smeten är mjuk och blek till färgen.


Hoppas att ni tar er tid att baka dom, dom blir verkligen goda och saftiga!
Ciao!

Kommentarer
Postat av: Veronica

Couchsurfing, det är när man vill resa till ett billigt pris. Det går ut på att man sover på andras soffor hemma hos dem. Surfar på soffor lixom ;D

2009-05-28 @ 09:19:03
URL: http://grandby.blogg.se/
Postat av: Jennifer

men mums:o du far vara min personliga kock! :*

ang, trojan, sa gklomde jag skriva priset, men nu star det. men de va typ 350 kr :)

PUSS<3

2009-05-28 @ 21:12:43
URL: http://romanze.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0