- IRISH COFFEE MUFFINS

Håller nog inte med om titeln på muffinsen, vart är whiskeyn i receptet liksom? xD
Nja, Baileys-muffins passar bättre (yyy)
Lägger upp receptet här från förfrågan av Fredrik.


Räcker till 12 normalstora muffins

Till muffinsen
- 1 tsk snabbkaffepulver
- 1 tsk kokhett vatten
- 150 g rumstempererat smör
- 150 g fint brunt socker
- 3 ägg
- 150 g extra fint mjöl*

Till toppingen
- 1 tsk snabbkaffepulver
- 1 tsk kokhett vatten
- 250 g florsocker
- 125 g rumstemperat smör
- 2-3 tsk irländsk gräddlikör; typ Baileys (jag hade i betydligt mer Baileys haha, mums)
- 12 små chokladdoppade kaffebönor
- Kakao att pudra med

- En plåt för 12 muffins med papperformar
- Spritspåse med stjärnmunstycke



1. Värm ugnen till 190 ' C

2. För att göra muffinsen, lös upp kaffepulvret i det kokheta vattnet. Rör smör och socker pösigt. Tillsätt ägg, mjöl och häll i kaffet. Rör till en slät smet. Fördela smeten i formarna och baka i mitten av ugnen i 15 till 18 minuter tills muffinsen har rest sig och är fasta i mitten. Ta ut muffinsen ur ugnen, lägg över dem på ett galler och låt svalna.

3. För att göra toppingen, lös upp kaffet i det kokheta vattnet i en skål. Sikta ned florsockret och tillsätt smöret. Rör till en slät smet och tillsätt gräddlikör efter smak. Fyll spritspåsen med smeten och gör en virvel på varje muffins. Garnera med en kaffeböna och pudra lite kakao.


150 g extra fint mjöl* = mjöl och bakpulver som redan är blandat. Jag har inte riktigt klurat ut hur doseringen går till med hur mycket bakpulver man har per dl mjöl, men jag tror att 125 g extra fint mjöl ---> 2 dl mjöl & lite mer än 1 tsk bakpulver

(Psssssst! Muffinsen blir tio gånger godare om du använder Smör (som det står på paketet) och inte bak&mat margarin. Ett litet tips bara.)


Muffinsen blir gudomligt goda, och dom är relativt lätta att göra! :D
Jag tänker baka dom här lagom till min födelsedag och då tänkte jag ha i lite av mina Baileys truffles som jag köpte på Irland. Awesome, mmyes.
Enjoy!

Kommentarer
Postat av: Mikaela

LÅter väldigt mums ;D jag borde baka något snart

2009-05-20 @ 18:44:27
Postat av: Jennifer

later jatte gott ju! :o

latt att vi ska gora dem tillsammans! :D <3

2009-05-20 @ 22:00:24
URL: http://romanze.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0