- BIOLOGI

Okej, här kommer min icke färdiga biologitentamen. Som sagt, den är INTE klar, typ långt ifrån. Och jag vet att den är osammanhängade men jag har inte orkat skriva klart den, får göra det på söndag. Den ska ju ändå inte vara inne förrän vid 00.00, och jag är hemma absolut senast 21.30. Och den ska alltså inte vara sådär kort heller. ><
Jag vet att den är fail så just det behöver du inte påpeka, och inte klar som sagt.


Frågan var väl nåt i stil med;

Är konkurrens bra enligt evolutionsbiologin(?)?


Ja! Konkurrens är en förutsättning för naturligt urval. När man pratar om naturligt urval så brukar man använda sig av uttrycket "survivel of the fittest", de bäst anpassades överlevnad. De som är bäst anpassade till sin livsmiljö är de som överlever.

När en kull med ungar föds, då det finns en stor genetisk variation mellan dem, det är då konkurrensen börjar. Alla ungar kan inte överleva och det är då det naturliga urvalet sker. De som är exempelvis starkast är de som är bäst anpassade och därför är det dem som överlever, medan resten av kullen dör. Det är de överlevandes DNA och gener som kommer att föras vidare till nästa generation.
Men vad hade hänt med det naturliga urvalet om inte konkurrensen fanns där? Det hade inte hänt någonting för då skulle alla ungar överleva. Det skulle resultera i att det inte fanns någon genetisk variation, och det gör en art sårbar för sjukdomar och angrepp. Alla ungar hade i princip varit likadana och inte haft någonting att medföra till nästa generation, för att sedan kunna utvecklas ännu mer. Och hur hade det i sin tur påverkat evolutionen? Det skulle inte finnas någon evolution i såna fall.
Naturliga urvalet hade fallit utan genetisk variation och konkurrens.


Kommentarer
Postat av: R

nu skriver jag bara sånt som jag tycker du ska förbätrra men över lag tyckte jag den var bra

jag har lovat kevin att vara inne på msn imorgon kväll, så ifall du behöver hjälp eller ngt är det bara att komma dit! :)



rad 5-6: konkurrensen beror på att det föds för många ungar! du får det att låta som att konkurrens beror på den genetiska diversiteten!



sista stycket:

hm... du har nog missförstått lite.

utan konkurrens skulle alla överleva vilket skulle leda till att evolutionen stannade men det har inget med den genetiska diversiteten att göra.

så här går det till:

1. alla ungar är olika

2. konkurrens uppstår p.g.a. att för många ungar föds

3. p.g.a. denna konkurrens överlever inte alla

4. naturliga urvalet "väljer" bland ungarna (som alla är olika!) och det är de bäst anpassade som överlever



poängen är alltså inte att den genetiska diversiteten minskar utan att om det inte finns konkurrens (d.v.s. alla överlever) spelar den genetiska diversiteten ingen roll (för alla överlever ju! alla får ju para sig! det spelar ingen roll om man har bättre gener!)



slutsats:

genetisk diversitet kommer inte försvinna men den kommer inte spela någon roll utan konkurrens!



ah fack

klockan är 01.37

jag är såååååååååååååå trött

om detta var komplicerat/oförståerligt - ring mig (jag går inte och lägger mig före midnatt! och jag har mobilen på!) så förklarar jag igen





"lycka till :)", som mccoy skulle skrivit

2009-01-25 @ 01:39:31
URL: http://kvinnofasoner.blogg.se/
Postat av: A

Ja! Konkurrens är en förutsättning för naturligt urval. När man pratar om naturligt urval så brukar man använda sig av uttrycket ”survivel of the fittest”, de bäst anpassades överlevnad. De som är bäst anpassade till sin livsmiljö är de som överlever.

Det är när en kull med ungar föds då konkurrensen börjar. Det föds för många ungar och alla kan inte överleva, och det är då det naturliga urvalet sker. De som exempelvis är starkast eller bäst kamouflerad som är de bäst anpassade och därför är det de som överlever, medan resten av kullen dör. Det är de överlevandes DNA och gener som kommer att föras vidare till nästa generation. Brist på variation inom en art däremot gör den sårbar för för sjukdomar och angrepp.

Men vad hade hänt med det naturliga urvalet om inte konkurrensen fanns där? Om det inte hade funnits någon konkurrens spelar den genetiska diversiteten ingen roll för då överlever alla och då får alla para sig, och att man då har bättre gener spelar ingen roll. Alla ungar hade i princip varit likadana och inte haft någonting att medföra till nästa generation, för att sedan kunna utvecklas ännu mer. Och hur hade det i sin tur påverkat evolutionen? Evolutionen hade då stannat upp. Den genetiska diversiteten kommer inte att försvinna men den hade inte spelat någon roll utan konkurrensen. Alltså, det naturliga urvalet hade fallit utan den genetiska variationen och kunkurrens.

2009-01-25 @ 23:20:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0