- CUPCAKES

Shit, jag fick nyss en sån otrolig lust att baka cupcakes! Men jag vet inte om vi har alla ingredienser hemma, tror inte att det finns något smör tyvärr. D:
Jag har en liten muffins/cupcakesbok som jag brukar välja recept ifrån, och jag tänkte dela med mig av det godaste receptet jag gjort hittills. Jag lovar, dom är gudomligt goda!

Banan och kola        Räcker till 12 normalstora muffins

Till muffinsen
- 100 g rumstempererat smör
- 100 g ljusbrunt socker (farinsocker)
- 2 ägg
- 100 g extra fint mjöl *
- 1 mogen banan, mosad (jag använde mig av 2 bananer, mycket godare!)

Till toppingen
- 1 sats kolatopping *
- 3-4 msk chokladkulor

1. Värm ugnen till 190 grader.

2. För att göra muffinsen, rör smör och socker pösigt. Tillsätt ägg och mjöl och rör till en slät smet. Vänd sedan ner den mosade bananen. Fördela smeten i formarna och baka i mitten av ugnen i 12 till 15 minuter tills muffinsen har rest sig och är fasta i mitten. Ta ut muffinsen ur ugnen, lägg över dem på ett galler och låt svalna.

3. Häll lite kolatopping på varje muffins och strö över lite chokladkulor.



Extra fint mjöl: mjöl som redan är blandat med bakpulver eller vad man ska säga. Det ska finnas Extra Fint Mjöl i Kungsörnens sortiment, men jag har aldrig hittat det! Ni får blanda mjöl och bakpulver själv, det brukar stå på vardera förpackning hur mycket det väger per dl och tsk.
Men! 125 g extra fint mjöl ~2 dl mjöl & 1½tsk bakpulver.

Kolatopping
- 100 g smör
- 125 g kondenserad mjölk (ingen aning om vad det är, jag använde mig av vispgrädde istället xD inte vispad, ofc! :P)
- 50 g strösocker
- 1 msk ljus sirap

1. Lägg smöret i en stor skål och smält i mikrovågsugn i ungefär 30 till 40 sekunder. Rör ned den kondenserade mjölken (grädden i det här fallet), sockret och sirapen. Koka toppingen i mikrovågsugnen på hög effekt i 4 till 7 minuter och rör i slutet av varje minut tills smeten får en blek, gyllene färg. Alternativt kan toppingen kokas i kastrull mellan 4 till 7 minuter under konstant omrörning så att smeten inte fastnar i botten av kastrullen.
(Jag har aldrig gjort i mikron, så jag rekommenderar den sistnämnda metoden!)

2. Låt toppingen svalna och tjockna något. Bred sedan ut den på muffinsen med en palettkniv.

(Kolatoppingen kan göras upp till två dagar i förväg. Förvara den i kylskåp och värm försiktigt upp tills den är mjuk innan du använder den.)

Så, det var det! Jag hoppas att ni verkligen tar er tid att göra dom, för jag i alla fall tycker att dom är så sjukt goda. Men ehe, diabetiker bör undvika dom så att säga. xD

Nu börjar projekt rensa garderoben, ciao!



Time has been replaced by a countdown; 16 dagar kvar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0